Bulgarian English German Russian Spanish
joomla templates

Библия

Библия - Български библейски портал

8.Новият свят

  • ПДФ
  •  

     

    Драги читателю, ние стигнахме до финала на Божия генерален план с нашия свят. Можем ли да знаем нещо за новото битие, за бъдещия свят? Нека се опитаме чрез Божието Слово да проникнем отвъд преходното и да обозрем измеренията и категориите на новия свят.
    Как ще бъде възобновена Земята? Какви порядки ще настъпят на нея? Какъв ще бъде животът?
    Предварително трябва да кажем, че не бихме могли да навлезем в подробности не поради липса на място, а защото нашият ум не може да си представи характеристиките на един свят, съвсем различен от нашия. Ще се задоволим с основните и принципни положения, с онова, което Библията ни разкрива. Ето и четирите пасажа в Писанието, които говорят за “ново небе” и “нова земя”: Ис.65:17; Ис.66:22; 2Петр.3:13; Откр.21:1. Ще цитираме последните два текста:
    “А според обещанието Му очакваме ново небе и нова земя, в която да живее правда” (2 Петр.3:13).
    “И видях ново небе и нова земя; защото първото небе и първата земя преминаха; и море нямаше вече” (Откр.21:1)
    Нашият свят, така опетнен и развален от грях и престъпления, превърнал се в “долина на плача”, ще бъде чудно възстановен. Бог е обещал това. Във въпросния израз оригиналният език може да ни каже нещо. Тук е употребена гръцката дума “кайнос” - “нов” по качество. В Новия Завет се употребява и думата “неос” - “нов” по време. Като използва думата кайнос, Йоан вероятно подчертава факта, че новото небе и новата земя ще бъдат създадени от пречистените елементи на старото, от пречистения материал на Земята, а не сътворение “екс нихилос” (лат. “от нищо”).
    Ние разбираме сравнително добре смисъла на “нова земя”, но какво означава “ново небе”? Едно изявление на ап.Павел ще ни помогне - 2Кор.12:2:
    “Познавам един човек в Христа, който преди 14 години (в тялото ли - не зная, вън от тялото ли - не зная, Бог знае) бе занесен до третото небе.”
    Павел пише за третото небе. Следователно трябва да има първо и второ небе.
    Първото небе е въздушната атмосфера около Земята, която бе създадена във втория творчески ден - Бит.1:6-8:
    “И Бог каза: Да бъде простор посред водите, който да раздели вода от вода.
    И Бог направи простора; и раздели водата, която беше под простора, от водата, която беше над простора; и стана така.
    И Бог нарече простора Небе. И стана вечер и стана утро, ден втори.”
    Съвременните изследвания с метеорологични спътници уточниха дебелината на въздушната обвивка - около 2 000 километра. Именно това първо небе, тази въздушна обвивка, ще бъде пречистена и обновена, защото човечеството е направило достатъчно много, за да я замърси и развали.
    Второто небе е безкрайният Космос - звездните системи, галактиките, небесните тела. Съвременните астрономически уреди (особено радиоастрономията) са проникнали до 20 милиарда светлинни години. За нашето въображение това са невероятни разстояния. Като имаме предвид, че нашата Галактика, към която принадлежи Слънчевата система, наброява около 150 милиарда звезди, а такива галактики се наброяват около 100 милиарда, нашият ум е слаб да обхване удивителната безкрайност на Универса. Давид възкликва удивен - Пс.8:3,4:
    “Когато гледам Твоите небеса, делото на Твоите пръсти, луната и звездите, които Ти си отредил, казвам си: Що е човек, та да го помниш, или човешки син, та да го посещаваш?”
    Третото небе е Божието присъствие, командният център на Вселената. Естествено обновяването не засяга второто и третото небе, населени с безгрешни цивилизации, живеещи в хармония с Божията воля.
    Сигурно ви учудва твърдението в Откр.21:1 “Море нямаше вече”. Да поясним. Днес 3/5 от земната повърхност е заета от морета и океани. Тази ситуация е нелогична и е резултат от водите на потопа. При сътворението на Земята водните площи са били много по-малко. Съгласно Бит.7:11 водите на съвременния океан са от два източника: от подземни води и от водният слой в атмосферата при сътворението. В новото битие глобалното водно стопанство ще се промени основно. Няма да съществуват тези дълбоки бездни - океаните. Красиви реки и езера ще оросяват земята Ис.35:1,2,6,7:
    “Пустото и безводно място ще се развеселят и пустинята ще се възрадва и ще цъфне като крем. Ще цъфти изобилно и ще се развесели дори с радост и песни... Защото в пустата земя ще избликнат води и потоци в пустинята. Нажеженият пясък ще стане езеро и жадната земя - водни извори...”
    Животинската украса на планетата ще бъде подновена. Зверове и хищници няма да населяват вече земята. Всички животни ще бъдат добри приятели на човека, както преди грехопадението. За това пресъздаване на животинския свят четем в Пс.104:27-30:
    “Всички тия от Тебе очакват да им дадеш на време храната... Скриеш ли лицето Си, те се смущават, прибираш ли лъха им, те умират и връщат се в пръстта.
    Изпращаш ли Духа Си, те се създават и подновяваш лицето на Земята.”
    А за премахването на зверския инстинкт четем в Ис.11:6-9:
    “Вълкът ще живее с агнето, рисът ще си почива с ярето; телето, лъвчето и угоените ще бъдат заедно и малко дете ще ги води. Кравата и мечката ще пасат заедно... И лъвът ще яде слама като вола. Сучещо дете ще играе над дупката на аспида... Те не ще погубват, нито повреждат в цялата ми свята планина...”
    И така не само обновено човечество, но и нова география!
    Сега преминаваме към един космологичен въпрос.Става дума за Божието присъствие, Неговият престол, ръководният център на Всемира. От Откр.21:3 научаваме вълнуващата истина, че Божият престол и седалище ще се преместят на обновената земя не само временно, но завинаги:
    “И чух силен глас от престола, който казваше: Ето скинията на Бога е с човеците; Той ще обитава с тях; те ще бъдат Негови люде и сам Бог, техен Бог ще бъде с тях.”
    Това означава основна промяна в космологията. Системата на света ще стане геоцентрична, защото е теоцентрична. На какво се дължи тази висока чест за Земята? На тази малка планета Творецът се смири и преживя страдания и смърт, за да я изкупи. Тук беше преследван Неговият народ и преживя толкова мъки и изпитания. В чест на Божиите верни чада през всички векове, водили неравна борба със злото и греха и победили чрез Христовата благодат, Земята бива възвишена в най-висок ранг. Яков нарича вярващите “пръв плод” Як.1:18, защото те са срещали греха лице с лице, съзнателно са се борили и отрекли от него; те са като че ли най-качественият плод на Божиите творения и заслужават тази чест.
    Нека се опитаме сега да нарисуваме картината на новия живот.
    Земята ще стане вечна родина на изкупените, но животът ще бъде качествено различен. Трудно можем да си го представим, защото мисленето ни е свързано със сегашните понятия и представи. Затова и ап. Павел пише - 1 Кор.2:9:
    “А според както е писано: Каквото око не е видяло и ухо не е чуло, и на човешко сърце не е дохождало, всичко това е приготвил Бог за тия, които Го любят.”
    Най-съществената особеност на новото битие е, че принципът на смъртта ще бъде анулиран, защото грехът и злото като духовни категории няма да съществуват. Смъртта не е естествен процес в природата, както ни се струва поради универсалността й днес, а е “заплата на греха” (Римл.6:23).
    Ето и съответните текстове - Откр.21:4,5 и 1Кор.15:26:
    “Той ще обърше всяка сълза от очите им и смърт не ще има вече, нито ще има вече жалеене, ни плач ни болка; първото премина. И Седящият на престола рече: Ето, подновявам всичко. И каза: Напиши, защото тия думи са верни и истинни.” (1Кор.15:26)
    “И смъртта, най-последен враг, ще бъде унищожена”(1Кор.15:26).
    Болест, болка, скръб и страдания няма да съществуват там - Ис.33:24:
    “И жителят няма да рече болен съм...”
    Няма да има болници и гробища. Всеки жител на новата земя ще се радва на цветущо здраве и безсмъртие. Днес ние не познаваме биологичните причини за остаряването. Те са свързани с греховното израждане на човека. Тези причини ще бъдат премахнати.
    Ако животът ще бъде вечен, безкраен, тогава възниква въпросът: с какво ще бъде запълнено и осмислено това безконечно съществувание на спасените?
    Библията ни загатва, че прославените Божии деца ще се трудят, ще действат, ще осъществяват големи мероприятия. Но трябва веднага да отбележим две неща. Първо - трудът ще бъде качествено различен от настоящия. Това ще бъде дейност в по-особен смисъл на думата. Трудът няма да бъде изнурителен, защото няма да съществува умора. Обитателите на новата земя няма да работят за изкарване на прехраната си, защото обновената земя ще ражда изобилно всичко, а за умствено и духовно развитие. Представа за труда в новия свят ни дава следният пасаж от книгата на пр.Исая - Ис.65:21,22:
    “Те ще построят къщи и ще живеят в тях, ще насадят лозя и ще ядат плода им. Няма те да построят, а друг да живее там, няма те да насадят, а друг да яде...”
    Това пророчество за условията на новото битие не би трябвало да се разбира буквално, а фигуративно, есенциялно. То ни казва по същество, че ще има труд и забележителна дейност. Второ, че всеки ще се ползва свободно от плодовете на своя труд, т.е. ще липсва всякаква недостойна ескплоатация, използвачество и плагиатство. Да, в новия свят ще се осъществят най-после вековните мечти на най-добрите духове за абсолютна правда и честност. Знаменателни са думите на ап.Петър, когато описва новото небе и новата земя 2Петр.3:13. Той е кратък и лаконичен и изтъква едно фундаментално обстоятелство в социалните отношения. Най-после на Земята ще зацари истинска правда, за която са копнели и са се борили милиони хора (2Петр.3:13, цитирано в началото на тази глава).
    Писатели, философи и социолози са отразили в литературата този благороден стремеж. Типичен пример е произведението на италианеца Томазо Кампанела (1568-1639г.) “Градът на слънцето”. Този мечтател пише за идеално общество, в което хората са всестранно развити, физически и умствено, и нравствено съвършени, без никакъв антагонизъм. Всички обичат всички! Съгласно Св. Писание това ще се осъществи, когато на Земята се установи Божието царство на мир, правда и любов. Откровението ни представя реализирането на тази перспектива в нова земя и ново небе, един съвършен свят с едно щастливо човечество.
    Две велики теми ще занимават умовете на безсмъртните жители на новия свят: Божията любов и тайните на Всемира. Ето един хубав коментар:
    “Там безсмъртни умове ще разглеждат с неуморимо възхищение чудесата на творческата сила и тайните на спасителната любов... Всяка наклонност ще се развива, всяка способност ще се увеличава... Там могат да се осъществяват най-големите предприятия, да се постигат най-възвишените стремежи... и все пак постоянно ще се явяват все по-нови височини за изкачване... нови истини за възприемане и нови предмети ще развиват силите на ума, на душата и тялото. Всички съкровища на Вселената ще стоят на разположение на Божиите изкупени за изследване. Свободни от връзките на смъртността, чрез неуморно летене те ще стигат до далечни светове. С неизразимо блаженство ще възприемат децата на Земята радостите и мъдростта на никога не непадналите в грях светове. Те ще вземат участие в съкровищата на науката и познанието, които ония са спечелили чрез разглеждането на Божиите дела в течение на столетията” (ЕГВ, “Великата борба” стр.560,561).
    Мисля че в този пасаж е казано достатъчно за осмислянето на безкрайния живот.
    Драги читателю, искаш ли да живееш в такъв свят? Впрочем, кои ще бъдат там? Един християнски мислител е казал, че ако бъдем там, три неща ще ни учудят: тези, които сме очаквали да видим, не ще бъдат там; тези, които не сме очаквали да видим, ще бъдат там, и нашето удостояване да бъдем там. Но в Библията имаме съвършено ясен отговор на въпроса: Кои ще бъдат там - Откр.21:7 и Мат.5:1-12:
    “Който побеждава, ще наследи тия неща: Аз ще му бъда Бог и той ще Ми бъде син.”(Откр.21:7)
    Във втория текст Христос изброява различните морални качества на победителите.
    Само чисти хора могат да живеят в присъствието на един свят Бог. Кротките, добрите, честните, онези, които всекидневно побеждават пороци и злини чрез силата на Св.Дух, ще получат вечната награда.
    А кои няма да бъдат там? Откр.21:8,27:
    “А колкото за страхливите, невярващите, мръсните, убийците, блудните, чародейците, идолопоклонниците и всички лъжци - тяхната участ ще бъде в езерото, което гори с огън и жупел.
    И в него (Новия Ерусалим) никак няма да влезе нищо нечисто, нито оня, който върши мерзост и който лъже, а само записаните в книгата на живота на Агнето.”
    Лъжци, мошеници, подли и нечестни хора, лицемери няма да влязат в Божието царство. Това е голяма тема, върху която много може да се пише, но аз ще се огранича само с тези кратки бележки.
    Един от знаменитите физици от по-новото време, холандецът Хендрик Антон Лоренц (1853-1928г.), за когото Айнщайн е казал, че владеел себе си както владеел физиката и математиката, отговорил на един човек, който по време на Първата световна война се опитвал да го убеди, че само жестокостта и насилието управляват съдбата: “Възможно е Вие да сте прав, но в такъв свят аз не бих искал да живея”.
    Добрият Небесен Баща обаче е обещал да ни подари свят на мир и вечна сигурност. Нека завършим тази глава с това уверение - Исая 32:18,17:
    “И Моите люде ще обитават в мирно заселище, в утвърдени жилища и в тихи успокоителни места.
    Правдата ще издейства мир и сетнината на правдата ще бъде покой и увереност довека.”

    comments

    Искам да получавам новини от този сайт

    Име:

    Email:

    You are here